Be smart

Be SMART, czyli jak osiągnąć swój cel?

„Od jutra zaczynam się uczyć”. „Ograniczę czas spędzany przed komputerem”. „Zadbam o swoją kondycję”. „Nie będę więcej przeklinać”. Czy zdarzyło się, że obiecałeś coś sobie, ale nie udało Ci się wytrwać w postanowieniu? Zastanawiałeś się, dlaczego tak się dzieje, że z Twoich planów niewiele wynika? W poniższym artykule znajdziesz odpowiedź na pytanie, w jaki sposób wyznaczać sobie cele, by zrealizowanie ich było łatwiejsze niż do tej pory.

Przeszkodą w realizacji postanowień jest najczęściej błąd na etapie ich formułowania. Wystarczy, by wyznaczony przez nas cel spełniał 5 kryteriów, aby osiągnięcie go nie sprawiało większych trudności.

Jaki zatem powinien być nasz cel?

S jak Skonkretyzowany.

Mówiąc prościej –  szczegółowy. Na przykład cel: „Od jutra zaczynam ćwiczyć.” niewiele mówi nam o sposobach jego realizacji. Czy „ćwiczenie” oznacza w tym wypadku morderczy trening na siłowni, a może jedną pompkę i dwa przysiady zaraz po przebudzeniu? Jak często chcemy ćwiczyć? Jak długo? W jaki sposób? Formułując cel: „Będę dwa razy w tygodniu (wtorek i czwartek) biegał po pół godziny, a w sobotę jeździł na basen” wiemy dokładnie, co, kiedy i jak mamy robić. Im więcej szczegółów, tym lepiej.

M jak Mierzalny.

Czyli taki, którego efekty można w jakiś sposób zweryfikować. Innymi słowy, musimy wiedzieć, po czym poznać, że cel został osiągnięty. Jeśli planujemy zrzucenie paru kilogramów, powinniśmy wiedzieć, kiedy przestać. Ustalamy więc, że nasza waga ma osiągnąć określoną wartość i do tego właśnie dążymy. Miarą sukcesu w pracy nad własnym zachowaniem może być zmniejszająca się liczba punktów ujemnych.

A jak Ambitny.

Bo ambitny to również atrakcyjny, wzbudzający ciekawość i chęć działania. Zadanie, z którym radzimy sobie zbyt łatwo, nie motywuje do wysiłku.

R jak Realny.

Zrzucenie 10 kg w tydzień bez uszczerbku na zdrowiu nie jest realne. Podobnie jak nauczenie się 300 słówek z angielskiego w jeden wieczór. Mierz swoje siły na zamiary, pamiętając jednak o poprzednim punkcie.

T jak Terminowy.

Cel powinien mieć wyznaczony początek oraz ostateczny termin, w którym dokonujemy podsumowania naszych dotychczasowych osiągnięć. Na przykład cel: „Napiszę zaległą klasówkę” nie mówi nam, kiedy dokładnie mamy to zrobić, a co za tym idzie – jak rozplanować czas poświęcony na naukę. Postanowienie: „Napiszę zaległą klasówkę w piątek na dodatkowych zajęciach”, zmusza nas do podjęcia odpowiednio wcześniej konkretnych działań, takich jak otwarcie zeszytu. W piątek po dodatkowych zajęciach znamy już odpowiedź na pytanie: „Czy udało mi się osiągnąć cel?”

Poza metodą SMART istnieje też kilka ogólnych wskazówek, które ułatwiają osiągnięcie celu:

1) Zapisz swój cel na kartce i powieś w widocznym miejscu.

2) Zacznij od dziś! Nie od jutra, nie od poniedziałku, nie od nowego semestru ani tym bardziej roku szkolnego. Każdy dzień jest tak samo dobry, żeby wprowadzić zmiany w życie.

3) Opowiedz bliskim o swoich postanowieniach. Ktoś prędzej czy później zapyta, jak Ci idzie, a Tobie będzie wstyd przyznać, że zrezygnowałeś.

4) Nagradzaj się. Po każdym tygodniu wytrwania w postanowieniu zafunduj sobie małą przyjemność – ciastko z kremem, ulubiony film, kosmetyk albo jakiś inny drobiazg. Nim się spostrzeżesz, minie miesiąc. Możesz wtedy uczcić swój sukces za pomocą większej nagrody. Pomyśl, co by to mogło być. Książka? Gra komputerowa? A może rodzice dadzą się namówić na wspólne wyjście do kina?

5) Zaznacz w jakiś sposób każdy dzień, kiedy udało Ci się wytrwać w postanowieniu. Możesz skreślać dni w kalendarzu albo wrzucać cukierki do słoika. W ten sposób efekty Twojej pracy będą zawsze dla Ciebie widoczne. Zobaczysz, jak przybliżasz się do celu i jak niewiele zostało Ci do jego osiągnięcia.

Powodzenia!

Print Friendly, PDF & Email

Comments off